Γράφει ο Νίκος Χειλαδάκης
Δημοσιογράφος - Συγγραφέας - Τουρκολόγος
Σημαντική και καθοριστική στροφή της Τουρκίας προς την δημιουργία ναυτικής υπερδύναμης σηματοδοτούν οι τελευταίες κινήσεις του νεοοθωμανιστή Τούρκου πρωθυπουργού, Αχμέτ Νταβούτολγου, καθώς και οι προγραμματισμοί του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών όπως έγιναν γνώστες ήδη από τον Ιούλιο του 2014 όταν σε σχετικό συνέδριο που έγινε στο πανεπιστήμιο της Άγκυρας, καθορίστηκαν οι στόχοι της ανάδειξης της νέας ναυτικής υπερδύναμης.
Στο συνέδριο αυτό στο οποίο συμμετείχαν πολλοί ακαδημαϊκοί καθώς και ειδικοί στα θέματα θαλασσίου δίκαιου (εδώ να υπενθυμίσουμε ότι η Τουρκία είναι από τις ελάχιστες χώρες που δεν έχει υπογράψει την διεθνή συνθήκη του Θαλασσίου Δικαίου που δίνει στην χώρα μας το δικαίωμα να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα δώδεκα μίλια), καθορίστηκαν οι νομικές και στρατηγικές επιλογές της νέας Τουρκίας.
Οι επιλογές αυτές είναι προς την κατεύθυνση της δημιουργίας μιας παγκόσμιας ναυτικής υπερδύναμης που θα κυριαρχεί σε πρώτη φάση στην ανατολική Μεσόγειο και στο Αιγαίο, προθέσεις που όπως αντιλαμβάνεται ο καθένας μας αφορούν άμεσα.
Παράλληλα εξετάστηκαν τα ελληνοτουρκικά προβλήματα στο Αιγαίο, όπως η υφαλοκρηπίδα και τα χωρικά ύδατα και όπως ήταν φυσικό ακούστηκαν μόνο οι τουρκικές απόψεις που δίνουν το δικαίωμα στην Τουρκία να αμφισβητεί την ελληνική κυριαρχία σε καθαρά ελληνική θαλάσσια επικράτεια.
Επίσης έγινε σημαντική μνεία για την γεωστρατηγική σημασία των Στενών του Ελλησπόντου και του Βοσπόρου σαν ένα θαλάσσιο κόμβο και μια θαλάσσια οδό που αναβιβάζει την αξία της Τουρκίας.
Όλα αυτά έρχονται σε συνάρτηση με τις γνωστές πριν από λίγο καιρό δηλώσεις του νέου αρχηγού του επιτελείου Ναυτικού της Τουρκίας, Bülent Bostancıoğlu, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι έφτασε η εποχή που η Τουρκία θα έχει την πλήρη ναυτική υπεροχή
στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο, περιοχές όπου, όπως ισχυρίστηκε ο Τούρκος αρχιναύαρχος, ήταν τουρκικές λίμνες τον 15ο 16ο και 17ο αιώνα.
Ο Τούρκος αρχιναύαρχος υποστήριξε ότι τα επόμενα χρόνια η Τουρκία θα είναι η πρώτη ναυτική δύναμη στην ανατολική Μεσόγειο και θα ξεπεράσει την Ελλάδα και την Ιταλία, κυριαρχώντας στην περιοχή που έχει και τα ιστορικά δικαιώματα.
Η Ανατολία και η ηπειρωτική Τουρκία δεν μπορεί να επιζήσει, σύμφωνα με τον Bülent Bostancıoğlu, αν δεν εξασφαλίσει την τουρκική ναυτική κυριαρχία στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο και για τον λόγο αυτό, δηλαδή για την εξασφάλιση της τουρκικής ναυτικής κυριαρχίας είναι απαραίτητη η ναυπήγηση του πρώτου τουρκικού αεροπλανοφόρου, που το δυνατόν συντομότερο θα καθελκυστεί σε αυτές τις θάλασσες.
Ακόμα και τις θαλάσσιες συγκοινωνίες έβαλε «στο χέρι» ο Τούρκος αρχινάυαρχος, δηλώνοντας πως ήρθε ο καιρός η Τουρκία να πάρει στα χέρια της από τους Έλληνες και τους Ιταλούς τις θαλάσσιες συγκοινωνίες και να μεταφέρει με τα δικά της πλοία τους τουρίστες που θέλουν να επισκεφθούν την Τουρκία από την Ευρώπη και από άλλα μέρη του κόσμου.
Στην γραμμή αυτή της ανάδειξης της Τουρκίας σαν νέα ναυτική υπερδύναμη, ο Τούρκος πρωθυπουργός Αχμέτ Νταβούτογλου σε επίσκεψη του στην Σμύρνη στις 31 Ιανουαρίου 2015, ανακοίνωσε ότι η Σμύρνη αναβαθμίζεται γεωστρατηγικά και θα γίνει το μεγαλύτερο λιμάνι του Αιγαίου Πελάγους και παράλληλα ένα Κέντρο εμπορίου της ανατολικής Μεσογείου το οποίο θα δεσπόζει στον ευρύτερο θαλάσσιο χώρο.
Προσδίδοντας ιδιαίτερη άξια στην Σμύρνη ο Αχμέτ Νταβούτογλου, ανακοίνωσε πως θα δημιουργηθεί πρωθυπουργική έδρα στην πόλη η οποία θα αντικαθιστά συχνά την πρωτεύουσα Άγκυρα, καθώς από εδώ θα παρακολουθείται η πορεία του μεγαλεπήβολου σχεδίου της Νέας Τουρκίας για την δημιουργία της ναυτικής υπερδύναμης στον οικονομικό και κυρίως στον στρατηγικό αλλά και στρατιωτικό τομέα.
Σίγουρα όλες αυτές οι προθέσεις της νεοοθομανικής τουρκικής ηγεσίας θα πρέπει να μας βάλουν σε σοβαρές σκέψεις για τις προθέσεις της Τουρκίας και κυρίως για το πως θα εκδηλωθεί αυτός ο νέος αναβαθμισμένος επεκτατισμός, που στοχεύει κυρίως σε θαλάσσια κυριαρχία, κάτι που πολύ πιθανό θα θέσει σε κίνδυνο την ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα προκαλώντας πιθανότατα νέες εντάσεις στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο.
Πηγή ΝikosΧeiladakis
Δημοσιογράφος - Συγγραφέας - Τουρκολόγος
Σημαντική και καθοριστική στροφή της Τουρκίας προς την δημιουργία ναυτικής υπερδύναμης σηματοδοτούν οι τελευταίες κινήσεις του νεοοθωμανιστή Τούρκου πρωθυπουργού, Αχμέτ Νταβούτολγου, καθώς και οι προγραμματισμοί του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών όπως έγιναν γνώστες ήδη από τον Ιούλιο του 2014 όταν σε σχετικό συνέδριο που έγινε στο πανεπιστήμιο της Άγκυρας, καθορίστηκαν οι στόχοι της ανάδειξης της νέας ναυτικής υπερδύναμης.
Στο συνέδριο αυτό στο οποίο συμμετείχαν πολλοί ακαδημαϊκοί καθώς και ειδικοί στα θέματα θαλασσίου δίκαιου (εδώ να υπενθυμίσουμε ότι η Τουρκία είναι από τις ελάχιστες χώρες που δεν έχει υπογράψει την διεθνή συνθήκη του Θαλασσίου Δικαίου που δίνει στην χώρα μας το δικαίωμα να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα δώδεκα μίλια), καθορίστηκαν οι νομικές και στρατηγικές επιλογές της νέας Τουρκίας.
Οι επιλογές αυτές είναι προς την κατεύθυνση της δημιουργίας μιας παγκόσμιας ναυτικής υπερδύναμης που θα κυριαρχεί σε πρώτη φάση στην ανατολική Μεσόγειο και στο Αιγαίο, προθέσεις που όπως αντιλαμβάνεται ο καθένας μας αφορούν άμεσα.
Παράλληλα εξετάστηκαν τα ελληνοτουρκικά προβλήματα στο Αιγαίο, όπως η υφαλοκρηπίδα και τα χωρικά ύδατα και όπως ήταν φυσικό ακούστηκαν μόνο οι τουρκικές απόψεις που δίνουν το δικαίωμα στην Τουρκία να αμφισβητεί την ελληνική κυριαρχία σε καθαρά ελληνική θαλάσσια επικράτεια.
Επίσης έγινε σημαντική μνεία για την γεωστρατηγική σημασία των Στενών του Ελλησπόντου και του Βοσπόρου σαν ένα θαλάσσιο κόμβο και μια θαλάσσια οδό που αναβιβάζει την αξία της Τουρκίας.
Όλα αυτά έρχονται σε συνάρτηση με τις γνωστές πριν από λίγο καιρό δηλώσεις του νέου αρχηγού του επιτελείου Ναυτικού της Τουρκίας, Bülent Bostancıoğlu, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι έφτασε η εποχή που η Τουρκία θα έχει την πλήρη ναυτική υπεροχή
στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο, περιοχές όπου, όπως ισχυρίστηκε ο Τούρκος αρχιναύαρχος, ήταν τουρκικές λίμνες τον 15ο 16ο και 17ο αιώνα.
Ο Τούρκος αρχιναύαρχος υποστήριξε ότι τα επόμενα χρόνια η Τουρκία θα είναι η πρώτη ναυτική δύναμη στην ανατολική Μεσόγειο και θα ξεπεράσει την Ελλάδα και την Ιταλία, κυριαρχώντας στην περιοχή που έχει και τα ιστορικά δικαιώματα.
Η Ανατολία και η ηπειρωτική Τουρκία δεν μπορεί να επιζήσει, σύμφωνα με τον Bülent Bostancıoğlu, αν δεν εξασφαλίσει την τουρκική ναυτική κυριαρχία στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο και για τον λόγο αυτό, δηλαδή για την εξασφάλιση της τουρκικής ναυτικής κυριαρχίας είναι απαραίτητη η ναυπήγηση του πρώτου τουρκικού αεροπλανοφόρου, που το δυνατόν συντομότερο θα καθελκυστεί σε αυτές τις θάλασσες.
Ακόμα και τις θαλάσσιες συγκοινωνίες έβαλε «στο χέρι» ο Τούρκος αρχινάυαρχος, δηλώνοντας πως ήρθε ο καιρός η Τουρκία να πάρει στα χέρια της από τους Έλληνες και τους Ιταλούς τις θαλάσσιες συγκοινωνίες και να μεταφέρει με τα δικά της πλοία τους τουρίστες που θέλουν να επισκεφθούν την Τουρκία από την Ευρώπη και από άλλα μέρη του κόσμου.
Στην γραμμή αυτή της ανάδειξης της Τουρκίας σαν νέα ναυτική υπερδύναμη, ο Τούρκος πρωθυπουργός Αχμέτ Νταβούτογλου σε επίσκεψη του στην Σμύρνη στις 31 Ιανουαρίου 2015, ανακοίνωσε ότι η Σμύρνη αναβαθμίζεται γεωστρατηγικά και θα γίνει το μεγαλύτερο λιμάνι του Αιγαίου Πελάγους και παράλληλα ένα Κέντρο εμπορίου της ανατολικής Μεσογείου το οποίο θα δεσπόζει στον ευρύτερο θαλάσσιο χώρο.
Προσδίδοντας ιδιαίτερη άξια στην Σμύρνη ο Αχμέτ Νταβούτογλου, ανακοίνωσε πως θα δημιουργηθεί πρωθυπουργική έδρα στην πόλη η οποία θα αντικαθιστά συχνά την πρωτεύουσα Άγκυρα, καθώς από εδώ θα παρακολουθείται η πορεία του μεγαλεπήβολου σχεδίου της Νέας Τουρκίας για την δημιουργία της ναυτικής υπερδύναμης στον οικονομικό και κυρίως στον στρατηγικό αλλά και στρατιωτικό τομέα.
Σίγουρα όλες αυτές οι προθέσεις της νεοοθομανικής τουρκικής ηγεσίας θα πρέπει να μας βάλουν σε σοβαρές σκέψεις για τις προθέσεις της Τουρκίας και κυρίως για το πως θα εκδηλωθεί αυτός ο νέος αναβαθμισμένος επεκτατισμός, που στοχεύει κυρίως σε θαλάσσια κυριαρχία, κάτι που πολύ πιθανό θα θέσει σε κίνδυνο την ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα προκαλώντας πιθανότατα νέες εντάσεις στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο.
Πηγή ΝikosΧeiladakis
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου