Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2012

Ισοζυγισμένο ψήφισμα για τη βοήθεια στους Τουρκοκυπρίους Ζητούμενο εάν θα εγκαθιδρυθεί πολυετής μηχανισμός και αν αυτός θα υπαχθεί ή όχι στη γραμμή 4, που αφορά τρίτες χώρες


ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ

Ψηφίστηκε χθες ενώπιον της Επιτροπής Ελέγχου του Προϋπολογισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το ψήφισμα που αφορά στην ειδική έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τη χρηματοδοτική βοήθεια της Ε.Ε. προς την τουρκοκυπριακή κοινότητα. Σε γενικές γραμμές, θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι το ψήφισμα της Επιτροπής Ελέγχου του Προϋπολογισμού είναι ισοζυγισμένο, παρότι μέσω εποικοδομητικών ασαφειών δημιουργούνται ερωτηματικά, πολιτικής και επικοινωνιακής φύσεως, που δεν συνάδουν με τις κυβερνητικές θέσεις. 
Μηχανισμός και… άλλα 
Στο κείμενο δεν έγιναν δεκτά τα εξής σημεία, που ενοχλούσαν την Κυπριακή Δημοκρατία και επί των οποίων πίεζε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το φιλοτουρκικό λόμπι: 1. Δεν υιοθετήθηκε η αναφορά σε Πολυετές Μηχανισμό (εργαλείο - instrument), ο οποίος θα προκαλούσε πρόβλημα υπό την εξής έννοια: Θα έδιδε πολιτικό όπλο στα χέρια της Επιτροπής για να εγκαθιδρύσει Μηχανισμό (εργαλείο, δηλαδή θεσμός), για την παραχώρηση της οικονομικής βοήθειας προς τους Τουρκοκυπρίους μέσω της γραμμής 4. Η γραμμή 4 αναφέρεται στα εργαλεία για τις τρίτες χώρες (external instruments).
Και τα κατεχόμενα δεν συνιστούν τρίτη χώρα, παρότι ο κανονισμός για το απευθείας εμπόριο θέλει να τα εμφανίζει ως τέτοια. Σήμερα τα χρήματα προς τους Τουρκοκυπρίους ανήκουν στο αποθεματικό της γραμμής 4 κατόπιν λανθασμένης διαπραγμάτευσης που έγινε το 2004. Εάν θεσμοθετηθεί μηχανισμός στη βάση της γραμμής (ταμείου στην ουσία) 4, στην ουσία υιοθετείται μερικώς ο κανονισμός για το απευθείας εμπόριο από την πίσω πόρτα. Και αυτό θα συμβεί, διότι θα θεωρηθεί η τουρκοκυπριακή κοινότητα και τα κατεχόμενα ως τρίτο υπό ένταξη μέρος στην Ε.Ε.
Συνεπώς, η μάχη για την Κυπριακή Δημοκρατία θα πρέπει να δοθεί στην ακόλουθη βάση και αυτό είναι ζήτημα που αφορά στην παρούσα και στην επόμενη Κυβέρνηση. Θα πρέπει, δηλαδή, να περάσει η βοήθεια προς τους Τουρκοκυπρίους από τη γραμμή 4 στη γραμμή 3, που αφορά στην πολιτική συνοχής και δεν δημιουργεί υποψίες ότι τα κατεχόμενα αποτελούν τρίτη υπό ένταξη επαρχία. Ή οτιδήποτε άλλο.
2. Δεν υιοθετήθηκε αναφορά σε "νομικές ικανότητες" του ψευδοκράτους, όμως γίνεται μνεία "στις περιορισμένες διοικητικές ικανότητες", δηλαδή του ψευδοκράτους, αφήνοντας έτσι παράθυρα και περαιτέρω ενίσχυσή τους με τη συνδρομή της Ε.Ε. Όμως θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι τα παράθυρα μπορούν να κλείσουν αφού γίνεται ρητή αναφορά στο πρωτόκολλο 10 για την ένταξη ολόκληρης της Κύπρου στην Ε.Ε. και στα ψηφίσματα 541 και 550 του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Ταυτοχρόνως καθίσταται σαφές ότι η Ε.Ε. αναγνωρίζει στην Κύπρο μόνο ένα κράτος, αυτό της Κυπριακής Δημοκρατίας.
3. Αφαιρέθηκε η αναφορά σε εκχώρηση νέων εξουσιών στο γραφείο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στα κατεχόμενα, όμως αναγνωρίζονται οι δυσκολίες που υπάρχουν στη λειτουργία του. 

Πολιτικός χαρακτήρας

Στο ψήφισμα τονίζεται η συμφωνία της Επιτροπής Ελέγχου του Προϋπολογισμού με την ειδική έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αλλά είναι με τέτοιο τρόπο το κείμενο, που η συμφωνία αφορά σε συγκεκριμένα ζητήματα που εκ πρώτης όψεως δεν ενοχλούν την κυπριακή Κυβέρνηση. Και δη το θέμα του πολυετούς μηχανισμού, με το οποίο ο εισηγητής ξεκαθάρισε δημόσια ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Και εξήγησε ότι δεν ήταν πρόθεση να επέμβει η Ευρωβουλή σε τεχνικά ζητήματα που αφορούν ειδικότερα αρμοδιότητες του Συμβουλίου. Αληθές πάντως είναι ότι για τις εποικοδομητικές ασάφειες και για την προώθηση των τουρκικών θέσεων περισσότερο από το τουρκικό μπλοκ εργάστηκαν οι υπηρεσίες του Επιτρόπου Αρμόδιου για Θέματα Διεύρυνσης Στέφαν Φούλε.

www.simerini.com.cy

Δεν υπάρχουν σχόλια: