Παρασκευή, 17 Ιανουαρίου 2014

Το Πολεμικό Ναυτικό του 2021

δδ
Το Πολεμικό Ναυτικό διαθέτει σήμερα 9 φρεγάτες τύπου S, εκ των οποίων οι 6 εκσυγχρονισμένες και 4 φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ-200ΗΝ που χρήζουν άμεσου εκσυγχρονισμού.
Όπως έγινε πρόσφατα γνωστό, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού αποφάσισε την αναστολή παροπλισμού των τριών εναπομείναντων υποβρυχίων Tύπου 209/1100 (κλάσης «ΓΛΑΥΚΟΣ»), τα οποία επρόκειτο να αντικατασταθούν από ισάριθμα νεότευκτα Τύπου 214 (κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ»). Τα τελευταία βρίσκονται στο τελικό στάδιο ναυπήγησης, μαζί με το εκσυγχρονισμένο ΩΚΕΑΝΟΣ (S118) Τύπου 209/1200AIP, και παραμένουν στα ΕΝΑΕ λόγω των γνωστών προβλημάτων. Η ανωτέρω απόφαση σε συνδυασμό με την προμήθεια 6 συστοιχιών θα επιτρέψει στο Πολεμικό Ναυτικό να διατηρήσει σε υπηρεσία τα ισάριθμα υποβρύχια Τύπου 209/1100 και 1200 για μία οκταετία τουλάχιστον. Οι δραματικές περικοπές του αμυντικού προϋπολογισμού των τελευταίων ετών επέφεραν τεράστιο αλλά αναστρέψιμο (προς το παρόν) πλήγμα στο Πολεμικό Ναυτικό, κυρίως λόγω του περιορισμού των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και της απαξίωσης της επένδυσης άνω των δύο δισ. ευρώ στα υποβρύχια αναερόβιας πρόωσης Τύπου 214, το μοναδικό ίσως οπλικό σύστημα του ΠΝ που παρέχει δυνατότητες αποτελεσματικής εκτέλεσης αποστολών Θαλάσσιας Άρνησης (Sea Denial) σε ένα μελλοντικό θέατρο επιχειρήσεων στο Αιγαίο όπου οι Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις θα διατηρούν αυξημένες ικανότητες επιτήρησης/στοχοποίησης. Μια προσεκτική εξέταση σειράς δεδομένων επιτρέπει ασφαλείς προβλέψεις για τη διαμόρφωση των κύριων μονάδων στόλου του ΠΝ το 2021:
ΦΡΕΓΑΤΕΣ
Μετά τον παροπλισμό της φρεγάτας ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ (F463) τύπου S στις 18 Φεβρουαρίου 2013, η Διοίκηση Φρεγατών (ΔΦ/Γ) διαθέτει σήμερα τις φρεγάτες ΥΔΡΑ (F452), ΣΠΕΤΣΑΙ (F453), ΨΑΡΑ (F454), ΣΑΛΑΜΙΣ (F455) τύπου ΜΕΚΟ-200ΗΝ, τις εκσυγχρονισμένες ΕΛΛΗ (F450), ΛΗΜΝΟΣ (F451), ΑΔΡΙΑΣ (F459), ΑΙΓΑΙΟΝ (F460), ΝΑΒΑΡΙΝΟ (F461), ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ (F462) τύπου S καθώς και τρεις ιδίου τύπου που δεν υποβλήθηκαν σε πρόγραμμα Eκσυγχρονισμού Mέσης Zωής (ΕΜΖ), ΚΑΝΑΡΗΣ (F464), ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ (F465) και ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ (F466). Η διατήρηση των τελευταίων σε υπηρεσία κρίνεται απαραίτητη για το χρονικό διάστημα κατά το οποίο θα εκτελεστούν εργασίες ΕΜΖ στις τέσσερις φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ-200ΗΝ.
φ
Η υλοποίηση προγράμματος ΕΜΖ στις ΜΕΚΟ-200ΗΝ κρίνεται σκόπιμη για την επέκταση του ορίου επιχειρησιακής ζωής τους μέχρι το 2030 και τη διατήρηση της σχετικής ισορροπίας ισχύος στο Αιγαίο. Το εύρος του πρόγραμματος ΕΜΖ είναι ευθέως ανάλογο της διαθέσιμης χρηματοδότησης, με κορυφαίες απαιτήσεις τη συντήρηση/γενική επισκευή των συστημάτων πρόωσης, την εγκατάσταση 3D ραντάρ SMART-S Mk2 μέσης/ μακράς εμβέλειας, την αναβάθμιση των ραντάρ ιχνηλάτησης και καταύγασης STIR 1.8 και την εγκατάσταση Συστήματος Διαχείρισης Μάχης (CMS) TACTICOS ώστε να επέλθει τυποποίηση με τις φρεγάτες τύπου S, τις TΠΚ Super Vita και τις κανονιοφόρους κλάσης ΜΑΧΗΤΗΣ. Πρόσθετες εργασίες αφορούν την
αναβάθμιση ή αντικατάσταση όσων συστημάτων επιβάλλεται λόγω παλαιότητας ή μη υποστήριξης πλέον από τις κατασκευάστριες εταιρείες.
Πρόσθετες επιλογές, αναλόγως του κόστους, θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν αντικατάσταση του σόναρ γάστρας και μεταβλητού βάθους, του εξοπλισμού ηλεκτρονικού πολέμου και των συστημάτων επικοινωνίας, την αναβάθμιση του κύριου πυροβόλου Mk45 Mod2A των 127mm/54cal και την αναβάθμιση των Εγγύς Οπλικών Συστημάτων (CIWS) Mk15 Phalanx Block 1 Baseline 1 ή την αντικατάστασή τους από σύστημα Βλημάτων Περιστρεφόμενης Ατράκτου (RAM). Το κόστος των παρεμβάσεων εκτιμάται μεταξύ €200-400 εκατ. και δεν πρόκειται να υλοποιηθεί όσο παραμένει το αδιέξοδο στα ΕΝΑΕ.
Επαύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Πολεμικού Ναυτικού είναι εφικτή στα τέλη της δεκαετίας με την απόκτηση δύο μεταχειρισμένων φρεγατών/αντιτορπιλικών Αεράμυνας Περιοχής (AAW) από τις οποίες θα ασκείται η διοίκηση των Μοιρών Φρεγατών (ΔΜΦ/Γ 1 και 2). Ως «εφικτή» εννοείται η δωρεάν παραχώρηση ή η απόκτηση με συμβολικό κόστος μέσων που σε μεγάλο βαθμό παρουσιάζουν ομοιοτυπία με το υπάρχον υλικό.
YΠΟΒΡΥΧΙΑ
Μετά τον παροπλισμό του υποβρυχίου ΓΛΑΥΚΟΣ (S110) τον Ιούνιο του 2011, το ΠΝ διαθέτει διατηρεί σήμερα σε υπηρεσία τα υποβρύχια ΝΗΡΕΥΣ (S111), ΤΡΙΤΩΝ (S112), ΠΡΩΤΕΥΣ (S113) Τύπου 209/1100, τα υποβρύχια ΠΟΣΕΙΔΩΝ (S116), ΑΜΦΙΤΡΙΤΗ (S117), ΠΟΝΤΟΣ (S119) Τύπου 209/1200 και φυσικά, το υποβρύχιο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ (S120) Tύπου 214. Εκκρεμεί η ολοκλήρωση των δοκιμών και παράδοση του εκσυγχρονισμένου υποβρυχίου ΩΚΕΑΝΟΣ (S118) Τύπου 209/1200AIP καθώς και των ΠΙΠΙΝΟΣ (S121), ΜΑΤΡΩΖΟΣ (S122), ΚΑΤΣΩΝΗΣ (S123) Τύπου 214 που βρίσκονται στο τελικό στάδιο ναυπήγησης.
φ
Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, η προμήθεια 6 συστοιχιών θα επιτρέψει στο ΠΝ να διατηρήσει σε υπηρεσία τα 6 υποβρύχια Τύπου 209 για μία οκταετία τουλάχιστον. Η κατάσταση στα ΕΝΑΕ εμποδίζει την έναρξη ναυπήγησης των δύο πρόσθετων υποβρυχίων Τύπου 214 ωστόσο, σε περίπτωση λύσης του γόρδιου δεσμού, η Διοίκηση Υποβρυχίων θα βρεθεί στο απώγειο της ισχύος της με συνολικά 11 υποβρύχια στην εκπνοή της δεκαετίας, εφόσον το ΠΝ είναι σε θέση να εξασφαλίσει πληρώματα για το σύνολό τους.
Σημαντική εκκρεμότητα αποτελεί το ζήτημα της προμήθειας σύγχρονων τορπιλών. Το κόστος του πρόγραμματος προμήθειας νέων βαρέων τορπιλών και η ολοκλήρωσή τους στα υποβρύχια Τύπου 214 και 209ΑΙΡ εκτιμάται σε €140 εκατ.
ΤΠΚ
Η πυραυλάκατος ΜΥΚΟΝΙΟΣ (P22) τύπου Combattante III υπέστη εκτεταμένες φθορές από πυρκαγιά τον Ιανουάριο του 2010, ελάχιστο χρονικό διάστημα μετά την εφαρμογή προγράμματος ΕΜΖ και θεωρείται εκτός υπηρεσίας. Το ΠΝ παρέλαβε το ΤΠΚ ΓΡΗΓΟΡΟΠΟΥΛΟΣ (P70), τέταρτο τύπου Super Vita, τον Οκτώβριο του 2010 ενώ τον Ιούνιο του 2011 παροπλίστηκαν οι πυραυλάκατοι ΒΛΑΧΑΒΑΣ (Ρ74), ΤΟΥΡΝΑΣ (Ρ76) και ΣΑΚΙΠΗΣ (Ρ77) τύπου S148. Εντός του πρώτου εξαμήνου του τρέχοντος έτους αναμένεται η παράδοση του ΤΠΚ PIΤΣΟΣ (Ρ71) ενώ ακολουθούν οι παραδόσεις του έκτου και έβδομου, ΒΛΑΧΑΚΟΣ (Ρ72) και ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ (Ρ73) τον Απρίλιο του 2015 και το Φεβρουάριο του 2016, αντίστοιχα. Τα τελευταία μαζί με τα δύο πρόσθετα υποβρύχια Τύπου 214 είναι τα μοναδικά υλοποιήσιμα προγράμματα του ΠΝ μέχρι την εκπνοή της δεκαετίας.
gg
Με την ολοκλήρωση της παράδοσης των τριών τελευταίων ΤΠΚ τύπου Super Vita εντός διετίας θα παροπλιστούν οι πυραυλάκατοι Τύπου S148, BOTΣΗΣ (Ρ72), ΠΕΖΟΠΟΥΛΟΣ (Ρ73) και ΜΑΡΙΔΑΚΗΣ (P75).
Για τη διατήρηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των μέσων της Διοίκησης Σκαφών κρίνονται σκόπιμα:
  • Πρόγραμμα αντικατάστασης των κατευθυνομένων βλημάτων επιφανείας-επιφανείας ΜΜ-38 Exocet στα ΤΠΚ ΛΑΣΚΟΣ (Ρ20), ΜΠΛΕΣΣΑΣ (Ρ21) και ΤΡΟΥΠΑΚΗΣ (Ρ23), τύπου Combattante III, από βλήματα ΜΜ-40 Exocet, λόγω λήξης ορίου ζωής.
  • Επαναπιστοποίηση ή πρόγραμμα αντικατάστασης των κατευθυνομένων βλημάτων επιφανείας-επιφανείας Penguin Mk2 Mod3 στα μη εκσυγχρονισμένα ΤΠΚ ΚΑΒΑΛΟΥΔΗΣ (Ρ24), ΝΤΕΓΙΑΝΝΗΣ (Ρ26), ΞΕΝΟΣ (Ρ27), ΣΙΜΙΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Ρ28) και ΣΤΑΡΑΚΗΣ (Ρ29), τύπου Combattante IIIB, με βλήματα RGM-84G Harpoon, λόγω λήξης ορίου ζωής. Το πρόγραμμα αντικατάστασης μπορεί να υλοποιηθεί εντός του Ναυστάθμου Σαλαμίνας, ενδεικτικά  με 8 κάνιστρα Mk141 Κ/Β Harpoon από την παροπλισμένη φρεγάτα ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ είναι εφικτός ο εξοπλισμός 4 πυραυλακάτων με 2 εκτοξευτές έκαστη.
Η ηγεσία του ΠΝ οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες της και να θέσει μετ’ επιτάσεως τα παραπάνω ζητήματα στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ και στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Άμυνας.

http://strategyreports.wordpress.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια: